czwartek, 10 grudnia 2015

Kalendarium z projektu "Lasy dla życia 2015"

Dobiega końca tegoroczna edycja projektu "Lasy dla życia" - rekreacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych. Czas na podsumowania i wspominki. W tym kontekście prezentujemy kalendarium wyjazdów projektowych autorstwa  p. Zbigniewa Powązki z Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Jana Pawła II.

Przebywanie wśród przyrody wymusza aktywność fizyczną i poprawia nastrój. Sprawia, że jesteśmy zdrowsi i lepiej się czujemy. Szczególnie pozytywny wpływ na zdrowie ma pobyt w środowisku leśnym. Świadomi prawdziwości tych słów zaplanowaliśmy i przeprowadzili od czerwca do października cztery wycieczki oraz imprezę integracyjną na otwarcie sezonu.
Z perspektywy minionego już lata i przeprowadzanych rozmów z uczestnikami, wynika, że warto raz jeszcze wrócić do tych chwil. Dlatego prezentujemy poniżej krótkie kalendarium minionych wydarzeń.

3.07.2015 –  Puszcza Niepołomicka, Polana Sitowiec
Impreza plenerowa na malowniczej Polanie Sitowiec, połączona z warsztatami florystycznymi, artystycznymi, zajęciami sportowymi i znakomitą zabawą, dała okazję do nawiązywania znajomości oraz prezentowania własnych zdolności artystycznych (muzycznych, wokalnych i literackich). Piękna pogoda i znakomita kuchnia spowodowały, że humory uczestnikom dopisywały.

14.07.2015 –  Ojców
To pierwsza nasza wycieczka. Na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego spędziliśmy czas spacerując po lesie, wdychając świeże powietrze, podziwiając piękno letniej przyrody. Na  polanie przy leśnym parkingu zawiązaliśmy okrąg życia, trzymając się za ręce i pląsając  między dorodnymi drzewami. Zwiedziliśmy również multimedialne  Muzeum Ojcowskiego  Parku Narodowego, zapoznając się z historią powstania tego  terenu oraz florą i fauną zamieszkującą tę okolicę. Po smacznym posiłku  w restauracji „Pod nietoperzem” studenci z Uniwersytetu Rolniczego bawili nas zagadkami  przyrodniczymi.

25.08.2015 –  Goszcza – Miechów
Tym razem udaliśmy się do Leśnictwa Goszcza, w Nadleśnictwie Miechów. Na tej trasie, obok zabaw przyrodniczych i ruchowych, rozpoczęliśmy wątek duchowy. Okazją było  odwiedzenie Sanktuarium Bożogrobców w  Miechowie. Wtedy również po raz pierwszy pojawiła się informacja  o Św. Janie  Gwalbercie- zapomnianym nieco patronie leśników. Postać Świętego była tematem jednej z pogadanek edukacyjnych wygłoszonych  na polanie w Goszczy.

08.09.2015 - Niepołomice Zamek – Puszcza Niepołomicka
Puszcza Niepołomicka jest ulubionym miejscem naszych wycieczek. Przyjazny klimat i wygodne miejsca na biwaki sprzyjają rekreacji i  rehabilitacji w scenerii lasu. Najciekawszym elementem tej wycieczki była  wizyta na Zamku i w Muzeum Łowiectwa. Wycieczka ta była okazją do miłego wypoczynku i przyjemnych zabaw, ćwiczeń oraz rozmów.

25.09.2015 – 27.09.2015 - Zakopane
W Ośrodku Edukacji Leśnej w Zakopanem odbyło się seminarium Forest study tour  „Lasy dla życia- lasy bez barier”. Specjaliści różnych dziedzin dyskutowali nt. możliwości rehabilitacji  z wykorzystaniem lasu  i  w jaki sposób możemy wykorzystać otoczenie przyrody dla naszego lepszego samopoczucia fizycznego i psychicznego. W seminarium wzięli udział m.in. leśnicy, rehabilitanci, pracownicy naukowi uczelni, ale i wolontariusze „Lasów dla życia”.

8.10.2015 – Nadleśnictwo Krzeszowice, Leśnictwo Czerna  – Paczółtowice
To już ostatnia w tym roku nasza wycieczka. Jej celem było  odwiedzenie otwartej przed paroma dniami ścieżki edukacyjnej w Puszczy Dulowskiej. Rozpoczęliśmy ją od posadzenia klonu – naszego drzewka szczęścia. Drzewko otrzymało imię  Gwalbert, na pamiątkę patrona leśników, który był również patronem naszej tegorocznej akcji. Po uroczym spacerze, będącym okazją do wzajemnych rozmów, pojechaliśmy do sanktuarium w  Paczółtowicach. Tę część wycieczki, zamykającą nasze tegoroczne trasy, można uznać  jako formę podziękowania Bogu i Matce Jezusa za opiekę nad wszystkimi uczestnikami  i organizatorami wyjazdów.